Sommer i bevægelse

Jeg har de sidste dage været på sommerkursus Vaner og bevægelse med Lilleskole for Voksne ved Pernille Reibke, og det har været 4 gode og inspirerende dage.



Kurset havde en tilpas blanding af teori og praksis, og blandt flere guldkorn hæftede jeg mig især ved to:

1) Viljestyrke kan trænes som en muskel

Og

2) Kroppen og sindet tilpasser sig i vid udstrækning til omstændigheder og belastning

Det første er helt nyt for mig. Pernille definerede vilje som intension og viljestyrke som evnen til at omsætte intension til virkelighed.

Hvis vi har vilje men ikke viljestyrke kan vores indre sande til i luftige planer og gode men måske urealistiske forsætter.

Det er ikke nok at vi tænker over livet, vi skal også leve det, ud og mærke det.

Det er måske (ikke altid) tanken der tæller? Med et glimt i øjet: Hvis jeg har tanken om at forære dig en million men ikke udfører tanken, bliver du så rigere?

Hvis jeg vil løbe 10 km men bliver siddende i sofaen, bliver jeg så stærkere?

Hvis jeg vil støvsuge, men i stedet går i byen...?

Det andet: Måske behøver vi ikke at være så ængstelige med at spise 'rigtigt', sove 8 timer hver nat, løbe et Marathon om året, endda for enhver pris holde op med at ryge.

Kroppen er stærk og har gennem historien og evolutionen fået evnen til tilpasning og at få meget ud af lidt.

Mit eget eksempel: Jeg ryger og spiser en del kage og gerne kød og ikke altid lige 'sundt'. Jeg sover måske 'for lidt'.

Men (jeg siger det ikke for at prale men for at illustrere en pointe) jeg fik for noget tid siden målt min lungekapacitet til 108 procent, min fedtprocent til 7,9 og for nyligt min VO2 max til 64,7.

Så der er håb selv om man ikke slavisk følger tidens ortorektiske bibel og selv om man som jeg er en halvgammel popsanger, der også prøver at nyde livet;)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Katarsis

Tanker om sindslidelser ud fra en moderne søvnteori