Tanker om sindslidelser ud fra en moderne søvnteori

Hvorfor blev jeg syg? Er der noget helt galt med min hjerne?

Jeg tænker på den søvnteori, som siger, at om natten udrenses en del skadelige affaldsstoffer fra hjernen ved, at hjernecellerne skrumper en smule, hvorefter den såkaldte cerebrospinalvæske langs blodårerne i det derved fremkomne mellemrum mellem cellerne udskyller affaldsstofferne.

Denne teori har man set som en mulig forklaring på demens, hvis man ikke sover længe eller godt nok, og derfor ikke får udrenset hjernen tilstrækkeligt.

Kan det samme være tilfældet ved andre hjernesygdomme, fx skizofreni, bipolar affektiv psykose og depression?

Jeg ved det ikke. Men faktum for mig er, at jeg altid har sovet dårligt. Jeg får stort set aldrig en hel nats ubrudt søvn, men vågner en eller to gange hver nat, fordi jeg skal tisse.

Ville det give mening videnskabeligt at undersøge sindslidendes søvnvaner for at se, om for lidt og for dårlig søvn er typisk for sådan nogle som mig, og om dårlig søvn og deraf mangelfuld udrensning af hjernen for affaldsstoffer kan udløse eller måske være medvirkende årsag til disse pinefulde, mentale lidelser?

Det kunne tænkes, at hvis ikke hjernen bliver renset nok, kan hjernen som et hele eller måske vitale centre og processer langsomt nedbrydes.

Det siges, at skizofreni er kendetegnet ved ubalance i mængden af dopamin i hjernen (for meget i frontallapperne) og ubalancer i hjernens dopaminreceptorer.

Skyldes dette (måske delvist) dårlig søvn?

En ting er sikkert: Jeg trænger til hvile. Jeg trænger - psykisk og fysisk - til at sove. Tænk at få en nat, 8 timers ubrudt hvile og søvn!

Det ville være den rene lykke!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Katarsis

Sommer i bevægelse